28. januar 2015

USA - dobbelt størrelse og halv pris

I og med at jeg nu er halvvejs igennem mit fantastiske udvekslingsår har jeg selvfølgelig gjort mig en masse besynderlige observationer og oplevet en masse sjove forskelle mellem Danmark og USA, som jeg har fået skrevet ned. De kommer her:

- Alt er større! Biler, huse, portioner... you name it - alt er dobbelt så stort som i Danmark

- Alt er billigt! Det eneste jeg er stødt på som synes billigere i Danmark er telefonabonnementer og vaniljestænger

- TV = Reklamer, reklamer, reklamer...

- Folk her er meget begejstret over ordet ''bonusmom'' eller ''bonussister'' i stedet for ''stepmom'' og
''stepsister'' som det normalvis hedder i USA

- Amerikanere er super gode til ''small talk''

- Der bliver råbt rigtig meget og højt af TV'et når der er rugby eller amerikansk fodbold på skærmen

- Offentlige transportmuligheder er forholdsvis ringe, da man alligevel kan få kørekort og bil allerede når man fylder 16 år
- Det er ikke en selvfølge at sige ''tak for mad''

- Amerikanske stikkontakter ser meget forskrækkede ud i forhold til de danske glade stikkontakter

- Limonade er super populært

- Der er ofte meget højt til loftet i amerikanske hjem

- Ice tea er bogstavelig talt is te, i stedet for den sødelige sukkerdrik som vi drikker i Danmark

- Der er ingen stopknapper i bussen men en metal snor man skal trække i

- De fleste folk råber ''Thank you!'' til buschaufføren, når de står af bussen

- Indkøbsposerne bliver pakket for dig i supermarkederne, så du ikke behøver at gøre det selv

- Alle synes, at det er meget underligt, at jeg spiser havregryn uden at koge det først

- Der er en Starbucks på stort set hvert eneste gadehjørne

- Skolebordene er meget små. Man kan knap nok have 2 bøger på bordet på samme tid

- Der er egern og kaniner overalt!

- Der er ikke mange rygere

- Der er utrolig mange politiske reklamer og annoncer

- Der er en knap på fortovet man kan trykke på der stopper alle biler på hovedvejen omgående, så man som en enkel person kan krydse vejen

- ''Organic'' og ''gluten free'' er meget populært hvad angår madprodukter

- Badminton udtales ''bad mitten''

Ingen kommentarer :

Send en kommentar